Keresés
  • Emese Rákóczi

Öt ötlet a kommunikáció fejlesztésére

Sokan fordulnak szakemberhez azért, mert szeretnének jobban kommunikálni. Úgy érzik, hiába igyekeznek pontosan kifejezni magukat, megértetni a másikkal, mit szeretnének, mégis gyakran veszekedésbe torkollik a párbeszéd, ahol senki nem ért meg senkit. A kommunikáció kapcsolataink alapja, lehetővé teszi, hogy megismerjük egymást, összehangolódjunk, megértést adjunk és kapjunk – már feltéve, ha jól működik. Az alábbiakban néhány tippet szeretnénk adni ahhoz, hogy minél hatékonyabbá tegyük kommunikációnkat.


1. Hallgass figyelemmel! A legfontosabb eleme egy párbeszéd felépítésének, hogy tényleg halljuk meg, mit akar mondani a másik. Lehet, hogy fő célunk az, hogy meggyőzzük beszélgetőpartnerünket valamiről (például, hogy melyik filmet nézzük meg, hogy hova menjünk nyaralni, vagy hogy vegye meg az általunk kínált terméket), de nincs az a kommunikációs helyzet, ahol ne lenne fontos, hogy először is megértsük, a másik mit szeretne, mi a véleménye, mik az érzései az adott témával kapcsolatban. Ha ezt türelmesen megtesszük, a mondandónkat jobban hozzá tudjuk igazítani a másik félhez, illetve növeljük annak az esélyét, hogy ő is meghallgat minket.


2. Beszélj nyíltan, egyenesen! Sokszor nem mondjuk ki pontosan azt, amit szeretnénk, hanem csak célzunk rá, és nagyon reméljük, hogy a másik kitalálja, pontosan mire is céloztunk. Nos, ez izgalmas játék lehet, de ha szeretnénk, hogy a másik tényleg megértsen minket, legjobb, ha minél őszintébben, nyíltabban, érzéseinket is megfogalmazva fejezzük ki igényeinket, kéréseinket, véleményünket. Ehhez persze nekünk is tisztában kell lennünk saját érzéseinkkel, igényeinkkel, így egy komolyabb beszélgetést legjobb, ha megelőz némi önvizsgálat.


3. Vállald a felelősséget érzéseidért, viselkedésedért! Fontos, hogy még ha épp konfliktusba is kerülünk, ne tegyük felelőssé a másikat azért, ahogyan mi érzünk, vagy gondolkodunk. „Persze, hogy kiabálok, ha ilyen hülyeségeket beszélsz!” „Most totál kiborítottál!” Ezekben a mondatokban az hangzik el, hogy a másik rossz, én jó vagyok, aki igazán nem tehet arról, hogy kiabál, vagy kiborult, a másik viselkedésének egyenes következménye az én pillanatnyi állapotom. Ez a kommunikáció rövid úton ahhoz fog vezetni, hogy a másik védekezésbe vált, és itt a vita már veszekedéssé is alakult, ahol senki nem érti meg a másikat, csak egyre bántóbb dolgokat mond, amit esetleg nem is gondolt teljesen komolyan. Ha ehelyett azt mondjuk például, hogy „Dühös vagyok, mert egyáltalán nem értek egyet azzal, amit mondtál”, akkor már miénk a felelősség saját érzésünkért, és nyitott utat adunk annak, hogy megbeszéljük, mivel nem értünk egyet, mi mit gondolunk.


4. Tekints egyenrangú partnerként beszélgetőtársadra! Ha az előző pontban leírt módon beszélünk, az azért is hatékony, mert pontosan azt kommunikálja a másik felé, hogy egyenrangúnak tekintjük: nem helyezzük piedesztálra, de nem is nézzük le. Az ő véleménye is ugyanolyan fontos, érzései érvényesek, ugyanakkor lehet, hogy nem értünk egyet. A mi véleményünk is fontos, érzéseink érvényesek, szeretnénk kompromisszumot találni, ha szükséges, vagy csak minél jobban megérteni egymást.


5. Élvezd a társalgást! Ha bárki úgy érzi, fejlődnie kell a kommunikáció terén, a legjobb, ha sokat gyakorolja. A hétköznapi csevegések is alkalmasak lehetnek arra, hogy fejlődjünk, hogy egyre többet ki merjünk mondani gondolatainkból, érzéseinkből és egyre őszintébben mertjünk érdeklődni a másik iránt.


+1. Keressünk fel szakembert! Ha azt érezzük, hogy személyes vagy szakmai életünkben akadályt jelent az, hogy milyen jól kommunikálunk és nem sikerül azon egy kis odafigyeléssel változtatni, érdemes szakember segítségét kérni, aki egyénre szabott tanácsokkal, visszajelzésekkel segít minket. A kommunikáció fejlesztésének egyik leghatékonyabb módja a csoportos tréning, hiszen itt rögtön több embertől kapunk visszajelzést, de védett közegben, ahol minden résztvevő célja közös. A Mind’n’Tér rendelőben induló csoportokról itt olvashat bővebben.

6 megtekintés0 hozzászólás